This page is hosted for free by cba.pl. Are you the owner of this page? You can remove this message and unlock many additional features by upgrading to PRO or VIP hosting for just 5.83 PLN!
Want to support this website? Click here and add some funds! Your money will then be used to pay for any of our services, including removing this ad.
..::Portal MALUCH'a::..

Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 1

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 1,334
-> Najnowszy użytkownik: yzomosyf

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Modyfikacje głowicy

ModyfikacjeNajpopularniejszą przeróbką jest planowanie głowicy. Koszty takiej operacji nie powinny przekroczyć 20-25 zł za 1mm. Można planować bezpiecznie około 1 mm - wzrośnie stopień sprężania, a jednocześnie nie powinna specjalnie obniżyć się żywotność silnika.
Inaczej sprawa wygląda gdy chodzi o sport - w grupie N jak wiadomo: od głowicy wara!!!
W grupie A można się bawić z głowicą - splanowanie w tym wypadku dochodzi do 3.0 mm, a w szczególnych egzemplarzach do 5mm, ale to są silniki których żywotność często jest krótsza niż jeden rajd.
Przy planowaniu więcej niż 3mm wskazane jest wykonanie nacięć na tłokach lub osadzenie głębiej zaworów. Chodzi o to , że przy obniżonej głowicy zawory mogą się spotkać z tłokami , co pociągnie za sobą rozwalenie całego silnika .
Nacięcia na tłokach wymagają oddzielnego opisu ,tak samo jak pogłębianie gniazd zaworowych.
Powierzchnia głowicy po planowaniu powinna być idealnie gładka - bez żadnych zarysowań. Jeśli dodatkowo wygładzimy wierzch cylindrów oraz wyrównamy ich wysokości co do setnych milimetra to można nie zakładać uszczelki pod głowicę.
Ale wtedy trzeba wziąć poprawkę na maksymalne bezpieczne planowanie - 2mm. Brak tej uszczelki jest uzasadniony tym ,że to co najczęściej ulegało awarii w A-grupowych maluchach to właśnie uszczelka pod głowicą , która była po prostu wydmuchiwana.

ZAWORY:
Skasować prowadnice zaworów wchodzące w kanały - nie dziwić się gdy do jednego kanału będzie wchodziło 2mm, do drugiego 8mm a do pozostałych dwu po 3mm prowadnic - prowadnice mogą też wypadać ,tak jak gniazda zaworowe. Częstą przypadłością w głowicy malucha jest pękanie miedzy zaworami.
Jeżeli nie kupujemy nowej głowicy to czeka nas wizyta w warsztacie zajmującym się spawaniem i naprawą głowic.
Ważną sprawą jest dotarcie zaworów w gniazdach - biorąc używaną głowicę splanujemy ją i efekt wypadnie poniżej oczekiwań, bo zawory nie będą trzymały ciśnienia. Uwaga! (może oczywista) Zawory dotarte do jednej głowicy nie koniecznie pasują do innej- trzeba je od nowa docierać.
Można włożyć podkładki (ok.2-2.5mm) pod sprężyny zaworów, ale trzeba się nastawić, że szklanki popychaczy i wałek rozrządu nieco krócej wytrzymają. Dobrze jest też założyć uszczelniacze zaworowe - np. z CC.
Dysponując odpowiednim zapleczem warsztatowym można założyć większe zawory - pasują podobno od Zastawy, ale jeszcze lepiej dopasować coś od diesli - takie zawory s z gruntu przygotowane na wyższe ciśnienia więc wolniej się "wyklepują". W razie potrzeby trzeba splanować trzonek lub zmodyfikować grzybek. Uważać z doborem zaworów - złej jakości zawory mogą się złamać i zniszczyć cały silnik.
Można zmienić kąty na zaworach - tylko jeszcze nie wiem na jaką wartość.

KANAŁY:
Przeszlifować kanały - wiadomo - mniejsze opory, tylko co jakiś czas trzeba czyścić kanały - czy przeszlifowane czy nie, oraz grzybki zaworów - tam się osadza straszny syf co zmniejsza objętość kanału.
Kanały dolotowe nie mogą być polerowane "na lustro" . Szlifować należy je w kierunku prostopadłym do przepływu mieszanki, zostawiając ślady szlifowania - paliwo nie spływa po ściankach i ma czas odparować.
Kanały wylotowe - polerować "na lustro". Polerować też kolektory wydechowe, również na idealną gładź. Lekkie wygładzenie nie ma zbyt dużego sensu - nagar i tak będzie miał się gdzie osadzić.
W głowicy Malucha można sporo powiększyć kanały - nie ma obawy - bo nie ma kanałów wodnych.
Ale dokładniejsze dane podam jak się dowiem konkretów.

KOMORY SPALANIA:
Wybranie materiału przy zaworze dolotowym tak jak na rysunku powinno spowodować wzrost napełniania cylindra.
Sprawdzić i ewentualnie skorygować współosiowość otworów:
-głowica - kolektor (kolanko)
-głowica-podstawka gaźnika - gaźnik
Na koniec
Sprawdzić STAN głowicy: rozebrać (pozaznaczać które sprężyny i zawory do których gniazd), starannie umyć i sprawdzić czy nie ma pęknięć.
Głowica musi być skręcona bez naprężeń, powoli każdą śrubkę. Dociągać kluczem dynamometrycznym. Naprężenie wstępne : 5 kGm , po przejechaniu 300-500 km dociągnąć na 7,5 kGm . Najlepiej na zimnym silniku , ustawić też na nowo luz zaworów.
Przy splanowaniu głowicy rzadko kto pamięta ,że trzeba wykonać w obejmach tłumika jajowane otwory ,żeby tłumik był trochę niżej - inaczej już przy skręcaniu połączenia głowica- tłumik pojawiają się niebezpieczne naprężenia.

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Wygenerowano w sekund: 0.20
110,465 unikalne wizyty